Adaptacja bez stresu

Postaraj się w miłej formie przekazać dziecku informację o tym, że pójdzie do przedszkola. Może to być rozmowa, wspólna wyprawa na Dni Otwarte placówki, spacer, podczas którego powiesz dziecku, że wkrótce zostanie przedszkolakiem. Zaakcentuj dziecku, że jest duże, dzielne, potrafi wiele samo zrobić, więc przyszedł czas, by zostało przedszkolakiem.

Zostać Przedszkolakiem, to jest coś!

Zadaniem Rodziców jest wspomaganie dziecka, a nie wyręczanie go!

Jako rodzic wiesz, że nie możesz przebyć drogi rozwojowej za dziecko, bo ono samo musi zdobyć i doskonalić swoje umiejętności. Im mniej będzie się różniło od swoich kolegów, tym szybciej poczuje się wśród nich pewniej. Będzie dumne z tego, że potrafi to samo, co inni.

DLATEGO:

  • Zadbajcie, aby obuwie i ubranie nie sprawiały dziecku kłopotu, np. kupcie mu buty na rzepy i suwaki, spodenki na gumkę w pasie, a podkoszulki i majteczki z wyraźnie określonym przodem (np. obrazkiem) – w domu uczcie je, jak rozpoznawać przód i tył w częściach garderoby (ubrania powinny dobrze się wkładać, czyli nie mogą być za ciasne tak, aby dziecko mogło osiągnąć sukces w obsłudze samego siebie).
  • Nie wyprzedzajcie potrzeb dziecka pytaniami, np. - Czy chcesz siusiu? Poczekajcie, aż dziecko samo zasygnalizuje potrzebę i pochwalcie je za to.
  • Starajcie się nie karmić dziecka, lecz stwórzcie mu możliwość samodzielnego spożywania posiłków, aby dziecko mogło nabierać wprawy w posługiwaniu się łyżką, widelcem, kubkiem (niech je posiłki bez dopingu typu: bajki z telewizora, książeczki, zabaw typu jedna łyżeczka za mamusię, druga łyżeczka za babusię…).
  • Pozwólcie na samodzielne radzenie sobie w toalecie, by dziecko nauczyło się zdejmować i zakładać bieliznę, korzystać samodzielnie z papieru toaletowego, spuszczać wodę, myć ręce. Tłumaczcie, dlaczego ta czynność jest ważna w życiu.
  • Stwarzajcie sytuacje, by zostawało na jakiś czas pod opieką osób niezamieszkujących na stałe z Wami, pamiętajcie, że nie będziecie mogli zostawać z dzieckiem w przedszkolu (no, może trochę w pierwszych dniach), więc stopniowo wydłużajcie czas bez was; zawsze jednak informujcie dziecko, kiedy wrócicie, np.: kiedy zjesz obiadek u cioci lub kiedy skończą się bajki na dobranoc – w ten sposób nabierze ono pewności, że po nie wracacie, i później będzie spokojnie oczekiwać na Was w przedszkolu.
  • Zachęcajcie, aby w waszym imieniu poprosiło o coś w sklepie, poprosiło kolegę w piaskownicy o pozwolenie pobawienia się jego zabawką – w ten sposób nauczy się wyrażania swoich potrzeb, zwracania się do pani w przedszkolu, a także posługiwania się mową.

  • Przyzwyczajajcie dziecko do sprzątania po sobie zabawek i ubrań.
  • Jeżeli Wasze dziecko używa sygnałów dźwiękonaśladowczych, typu: aaa, si, itp. W ten sposób sygnalizując swoje potrzeby, starajcie się to zmienić, gdyż trochę czasu minie, zanim nauczycielka zrozumie, czego dziecko się domaga, a to może narazić je na dodatkowy stres, jeżeli np. nie zdąży do toalety.
  • Zadbajcie, by poznawało rówieśników – niech wasza pociecha bawi się z innymi dziećmi na placu zabaw, chociaż będzie to zabawa „obok siebie”, niech samo podejmuje kontakty, bo o pewnych zachowaniach i regułach obowiązujących w zespole musi się dowiedzieć, zanim wejdzie w grupę przedszkolną.
  • Rozmawiajcie z dzieckiem o przedszkolu o tym, co w nim zastanie, co będzie robiło, ilu będzie miało kolegów, ile koleżanek, kto będzie się nim opiekował.
  • Kupujcie wspólnie z dzieckiem przedmioty i rzeczy do przedszkola, pozwólcie, by dziecko dokonywało wyboru.
  • W obecności dziecka unikajcie wypowiadania do innych osób typu: - Nie ma innego wyjścia i muszę go oddać do przedszkola. Nie użalajcie się nad faktem, chociaż w sercu czujecie ból rozstania. Nie obarczajcie dziecka dodatkowo stresem, że mama, tata są smutni, poniekąd z jego powodu.
  • Czasami zwróćcie się do dziecka podniesionym głosem, bo kiedy panie w przedszkolu, w czasie dużego gwaru muszą coś zakomunikować lub przywołać dziecko stojące zbyt daleko, są zmuszone mówić głośno, a dzieci odbierają to jako krzyczenie. Dobrze jest dziecku to wyjaśnić.

Rodzice!

  • Zaufajcie wybranej przez siebie placówce, nie porównujcie jej z innymi, bo każda realizuje ten sam program, ale ma prawo robić to inaczej, tzn. innymi metodami, korzystając z innych pomocy, nauczycielki moga pracować w innym tempie i innymi metodami, by osiągnąć to samo. Przedszkola różnią się dodatkowymi zajęciami, ale o tym należy dowiedzieć się wcześniej i dokonywać wyboru zgodnie z zainteresowaniami dziecka lub jego i Waszymi potrzebami.
  • Zadbajcie, aby wyjście do przedszkola było miłe, spokojne – pozwólcie mu zabrać ulubioną Przytulankę), a zawarte z dzieckiem umowy, np. ustalenie, o której je odbierzecie, były rzetelne i respektowane. Jeżeli zauważycie, że dziecko zbyt emocjonalnie reaguje na rozstanie z osobą odprowadzającą, niech odprowadza je ktoś inny, mniej emocjonalnie związany z dzieckiem.
  • Starajcie się być mądrymi partnerami nauczycielek, nie odbierajcie informacji problemowych, jako skargi na dziecko, lecz jako troskę i podstawę do rozwiązania wszelki trudności, Załatwianie spraw dotyczących dziecka rozpoczynajcie od rozmowy z nauczycielkami, ale nigdy w jego obecności.
  • Respektujcie ustalone zasady postępowania na linii przedszkole - dom, bo dziecko nie może się znaleźć na "huśtawce" różnych opinii i oddziaływań. To źle wpłynie na jego wychowanie emocjonalne. Pamiętajcie, że to samo obowiązuje nauczycielki.